77 % af danskerne havde en Facebook-profil i 2019 ifølge mediernesudvikling.kum.dk, og i 2020 brugte over 2,8 milliarder mennesker verden rundt Facebook månedligt ifølge faktalink.dk. Således kan man sige at Facebook har en stor indflydelse på den offentlige debat, da mange mennesker bruger platformen til at dele og interagere med interesser.
Facebook, har ret til at bestemme, hvilket indhold de vil tillade, vise frem eller skjule på deres platform eftersom at Facebook er en privat virksomhed.
Dog kan det være relevant at bemærke, at Facebooks afgørelser om indhold kan have en massiv indflydelse på den internationale og offentlige debat, da platformen er så populær. Derfor kan det være vigtigt at overveje, hvilke konsekvenser disse afgørelser kan have, og om de er i overensstemmelse med de grundlæggende principper for fri debat og ytringsfrihed.
Det virker således bekymrende at Facebook shadow-banner offentligt indhold vedrørende cannabis, da det kan være med til at undertrykke en åben debat og diskussion omkring emnet og hindre offentligheden i at få adgang til relevant og opdateret information om cannabis. Det kan også bidrage til at styrke stigmatiseringen af cannabis og de mennesker, der bruger det, og gøre det sværere for dem at få adgang til de oplysninger og støtte, de måske har brug for. Det er vigtigt, at der er en åben og transparent debat om cannabis, så vi kan forstå de mulige fordele og ulemper ved det og træffe informerede beslutninger om, hvordan det skal håndteres i fremtiden.
Hvad er Shadow-banning?
Shadow-banning er en teknik, der bruges af nogle online platforme til at begrænse synligheden af indhold eller brugere, der bryder platformens retningslinjer eller generer andre brugere. I stedet for at fjerne indholdet eller blokere brugeren helt, vises indholdet eller brugerens profil og aktiviteter ikke for andre brugere eller vises kun i meget begrænset omfang. På denne måde kan platformen fortsat moderere indhold og brugere uden at skulle lave en masse fysiske ændringer eller blokere brugere helt.
Nedenfor er nogle eksempler på, hvordan Facebook kan shadow-banne cannabis:
- Når brugere søger efter offentlige opslag med nøgleord som “hash”, “cannabis”, “THC” eller “marihuana”, kan Facebook vise en besked, der siger “Vi kunne ikke finde nogen resultater”, selvom der faktisk findes offentlige opslag, der indeholder disse ord.
- Facebook kan også fjerne offentlige opslag, der omhandler cannabis, fra brugeres nyhedsfeeds eller gøre dem sværere at finde ved at ændre på algoritmerne, der bestemmer, hvilke opslag brugeren ser.
- Facebook kan også begrænse eller blokere brugere, der opretter offentlige opslag om cannabis, fra at interagere med andre brugere eller dele deres opslag med andre.
- Endelig kan Facebook også begrænse eller blokere annoncer, der omhandler cannabis, fra at blive vist for brugere, så de ikke kan se dem.
Find skjult indhold alligevel:
Hvis man vil forsøge at omgå shadow-banning af cannabis på Facebook, kan man forsøge at fjerne første eller sidste bogstav i ordet “cannabis” eller “marihuana”. Dette kan potentielt hjælpe med at omgå nogle af de algoritmer, Facebook bruger til at shadow-banne indhold om cannabis, da ordene ikke længere vil matche de nøgleord, Facebook bruger til at identificere og blokere indhold om cannabis. Det er dog ikke en garanti for, at det vil fungere, da Facebook kan have andre måder at identificere og blokere indhold om cannabis på. Det er også vigtigt at huske, at Facebook kan ændre deres algoritmer og metoder til shadow-banning af indhold over tid, så det, der i dag virker, kan være ineffektivt i morgen.
Skriv et svar